.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دلواپسان اقتدارگرا " منافع گروهی يا اقتدار ملی ؟
احمد صابري
دلواپسان اقتدارگرا " منافع گروهی يا اقتدار ملی ؟

شمال نیوز : * احمد صابري - به بهانه 24خرداد پر حادثه برآن شدم تا باب سخن را از منظر اقتدار ملي بگشائيم كما اينكه مردم ايران همواره در صحنه هاي پرحادثه افتخارات ماندگار آفريدند ، بدون شک پرونده هسته ای ایران و مذاکرات کشورمان با گروه 1+5 یکی از مهمترین مباحث روز کشور ماست که ابعاد بین المللی یافته و تحلیل گران داخلی و خارجی از زوایای مختلفی به این مذاکرات می نگرند .
از یک طرف رژیم غاصب اسرائیل که علیرغم حمایت لابی قدرتمند گروه (آیپک) که جریان قوی و ذی نفوذ درسنای آمریکا می باشد تمام امیدها و آرزوهای خود در جهت ایجاد برخورد نظامی بین واشنگتن و تهران را با این مذاکرات بر باد رفته دید.
به طوریکه نتانیاهو،نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات اوباما که از توافق اولیه ژنو به عنوان " توافق تاریخی " یاد نمود،از شدت خشم از آن به عنوان " اشتباه بزرگ تاریخی " نام برد .
همچنین برخی از کشورهای منطقه بویژه عربستان ، این مذاکرات را گامی آشکار در افزایش قدرت منطقه ای ایران تلقی نموده و با ناکام ماندن در سیاستهای جنگ افروزانه خود در سوریه و همچنین عدم حمله نظامی آمریکا به کشور مذکور کاملا از روند مطلوب مذاکرات ناراضی و عصبانی می باشند و به دلیل همین منافع مشترک است که سرویس های امنیتی دو کشورعربستان و اسرائیل با دیدارها و نشست های محرمانه سعی در ایجاد خدشه و خلل در دستاوردهای مذاکرات ژنو را دارند .
ازطرفی نیز برخی از دوستان داخلی از روند مذاکرات ابراز دلواپسی نموده وآن را گامی در جهت واپس گرایی در سیاست خارجی ، سازش کاری تیم مذاکره کننده و نادیده انگاشتن منافع ملی تلقی می نمایند اما واقعیت آن است که ایران اسلامی در سایه هدایت داهیانه مقام معظم رهبری و مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و دیپلماسی هوشمندانه دولت تدبیر و امید این فضا را دگرگون ساخته و توانسته فصل نوینی را درمناسبات سیاسی منطقه و جهان بگشاید و معادلات قدرت را به نفع خود تغییر دهد .
چراکه یکی از سیاست های خصمانه آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما استفاده از قدرت نرم ودیپلماسی هوشمند به جای استفاده از نیروهای نظامی بود از اینرو پروژه صهیونیستی – آمریکایی " ایران هراسی " در منطقه وجهان را در دستور کار خود قرار دادند وبه بهانه اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته ای و تهدیدی برای صلح وامنیت جهانی می باشد با کمک هم پیمانان غربی خود تحریم های ظالمانه ای را در چارچوب قعطنامه های سازمان ملل برعلیه کشورمان راه اندازی نمودند.
البته باید اذعان نمود که برخی از سیاست های ماجراجویانه واحساسی و سخنانی خارج از عرف دیپلماتیک نظیر کاغذ پاره خواندن قطعنامه ها و...در فریب افکار عمومی جهان برای ایجاد تحریم های همه جانبه بی تاثیر نبود.

اما فتوای تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت واستفاده از سلاح های هسته ای و اعلام آن دراجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران از یک طرف و موقعیت شناسی مردم فهیم ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت اعتدال وتدبیر با رویکرد هوشمندانه و خردمندانه در سیاست خارجی موجب شکست توطئه های دشمنان و اقتدار کشورمان در عرصه های بین المللی گردید.


اینکه سرنوشت مذاکرات هسته ای با گروه 1 + 5 به کجا ختم می شود نکته مهمی است اما مهمتر آن است که ما بدانیم در چه صورت پیروزمندانه از این میدان بیرون خواهیم آمد ؟ چه عاملی می تواند رافع تهدیدات و رمز پیروزی ما در مقابل قدرتهای برتر جهانی باشد ؟
پر واضح است که پاسخ این سوالات تنها و تنها در گرو " اقتدار ملی " کشور ما قرار دارد . اقتداری که برآمده از خواست و اراده ملت ما باشد .
چراکه در فرهنگ سیاسی اقتدار و مشروعیت هر نظام در سایه مشارکت مردمی است و اگر چه کشوری از نظر فناوری و تکنیک در سطح بالایی باشد ولی پشتوانه مردمی را نداشته باشد آن کشور دارای " قدرت " است نه " اقتدار " و قدرت بدون اقتدار ماندنی نیست کما اینکه حاکمان رژیم های قدرتمندی چون صدام بعثی ، قذافی ، مبارک ، بن علی و .... علیرغم توانمندی نظامی نتوانستند حاکمیت خویش را تثبیت نمایند به قول ضرب المثلی معروف " بر نیزه می توان تکیه کرد ولی نمی توان بر روی آن نشست " بنابراین هر چه مشارکت و حمایت مردم در جهت تثبیت سیاست ها و تحکیم حاکمیت بیشتر باشد بالطبع اقتدار ، امنیت و قدرت چانه زنی آن نظام در عرصه های بین المللی بیشتر خواهد بود .
مردم شریف و موقعیت شناس ایران نیز در انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت بالا به سیاستهای ترسیمی دولت تدبیر و امید رای قاطع دادند و از اینرو بود که جناب آقای دکتر روحانی با اقتدار کامل به کنشگران و بازیگران اصلی طرف مقابل با پرونده هسته ای گفتند : "اگر می خواهید در خصوص پرونده هسته ای با مردم ایران سخن بگوید با زبان تکریم سخن بگویید نه زبان تحریم ." مقام معظم رهبری نیز مکررا در بیانات خود از " اقتدار ملی " و تکیه بر قدرت داخلی به عنوان تنها رمز پیروزی در مقابل دشمنان نظام یاد نمود و همگان را از هر گونه اظهار نظر غیر منصفانه در خصوص تیم مذاکره کننده هسته ای بر حذر نمودند .
بنابراین برخی از جریانات سیاسی داخلی که بعضا منافع جناحی را بر منافع ملی ترجیح می دهند باید بدانند هر گونه تلاش در جهت ناکارآمد نشان دادن سیاست های دولت و دستگاه دیپلماسی در پیشبرد مذاکرات هسته ای ، گامی در جهت تضعیف اقتدار ملی و بالطبع همراهی با دشمنان نظام خواهد بود و مثل دوستان دلواپس داخلی که در این جهت گام بر می دارند مانند کسی است که بر تنه ی درختی نشسته و تیشه بر ریشه آن می زند ! وسئوال اینجاست چرا دلواپسان آن زمان که میدان سیاست خارجی که عرصه خردورزی و درک واقع بینانه و هوشمندانه تحولات جهانی بمنظور حفظ منافع ملی می باشد به جولانگاه ادبیات احساسی، غیر دیپلماتیک و ماجراجویانه تبدیل گردید و با طرح مباحث غیر ضروری چون هولوکاست، کاغذ پاره خواندن قطعنامه های سازمان ملل متحد موجب تقویت و موفقیت پروژه صهیونیستی-آمریکایی «ایران هراسی» در سطح جهان گردید و پرونده هسته ای ایران که جنبه حقوقی داشت بعنوان تهدیدی بالقوه برای صلح و امنیت بین المللی تلقی گردید و با قطعنامه 1737 شورای امنیت، تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان وضع شد که اگر ذره ای خرد و هوشیاری در این عرصه وجود داشت مردم ما امروز هزینه های سنگین اقتصادی آن را نمی پرداختند،احساس دلواپسی نکردند؟ انصافا اگر روند مذاکرات عزتمندانه نیست پس چرا نتانیاهو آشفته و پریشان و دلواپس است؟ اگر در این خصوص خردمندانه عمل ننموده ایم چرا توطئه صهیونیستی – آمریکایی" ایران هراسی " با شکست مواجه شد و اکثریت مطلق کشورهای جهان به طرح پیشنهادی رئیس جمهورکشورمان تحت عنوان "جهانی عاری از خشونت وافراطی گری رای "مثبت داده ا ند؟
چرا دلواپسان در آن هنگام که بنام دور زدن تحریم منافع ملت ایران را غارت می کردند لب فروبسته واحساس دلواپسی نمی کردند ؟آیا آنان که ادعای ظاهریشان در تبعیت از رهبری گوش فلک را کر کرده است، نشنیده اند که معظم له علیرغم ابراز عدم خوشبینی به سیاستهای آمریکا فرمودند: " بنده از تحرک دیپلماسی دولت حمایت و پشتیبانی می کنم و نباید تیم مذاکره کننده که فرزندان مورد اعتماد این کشور هستند را سازشکار نامید.
"آیا دلواپسی با وجود بیانات صریح ونظارت عالیه رهبری بر روند مذاکرات معنا دارد؟آیا براستی دلواپسان در ادعای خود صادق و دغدغه اقتدار ملی کشور رادارند ویا در فراق روزهای خوش گذشته غم هجران منافع برباد رفته را سر می دهند؟

البته ما مخالف نقد نیستیم باید بپذیریم که تفاوتها و تنوع ها در دیدگاههای سیاسی و ....لازمه ی زندگی بشری است اما عقلانیت سیاسی و حفظ منافع ملی در هر شرایطی وظیفه دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد . نظامی که بر آمده از آرمانهای سترگ امام راحل و خونبهای هزاران شهید شاهد می باشد . بنابراین تقویت همبستگی داخلی و حفظ اقتدار ملی با محوریت رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری ،پرهیز از شعار زدگی و ماجراجویی ، فهم عقلانی فضای موجود بین المللی و سیاست خارجی هوشمندانه با قواعد منطقی مطمئنا ضامن پیروزمندی ما در مذاکرات هسته ای خواهد بود .

* كارشناس ارشد حقوق بين الملل و مدرس دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ناشناس 31 خرداد 1393
متشكريم آقاي دكتر صابري از مطلب زيبا و بجا و درست شما .
اين فرقه اقليت كه تفكراتي شبيه به داعش و گروه النصره دارند به اميد خدا ره به جايي نخواهند برد .
نا شناس 31 خرداد 1393
آقاي صابري مديركل آينده دفتر سياسي انتخابات
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 2 تير 1393
عجب اعتماد به نفسي ................
محمد زاده 31 خرداد 1393
دوستان شما شما كه در سال 88 آن همه خسارت به همه جاي نظام وارد كردند كجا بوديد تا از منافع ملي حمايت كنيد. اين مقاله هم در توجيح منافع جناحي و حزبي خود نگاشته ايد آقاي مشاركتي
مهدي آرام نژاد 31 خرداد 1393
ممنون آقاي احمد صابري زحمت كشيديد.
نا شناس 31 خرداد 1393
یرادر مشارکتی و مسول حقوقی فتنه 88 ما که فراموش نکردیم اگر دیدی بعضی ها با نوشتن مقالم صاحب قدرت در بعضی از شهرستانهای کوچک شدند بخاطر بعضی از ملاحظات سیاسی وعدم حضور ش در استانداری بودند نه بخاطر توانمندیش ..... پس برادر عزیزم یک مقدار تامل کن
نا شناس 31 خرداد 1393
برادر عزیزم به کجا چنین شتابان .... شما که عروسک و فیلمبردار میر حسین موسوی بودید ودر دولت تذبیر و امید نه جای شماست نه امثال شما اصلاح طلبان افراطی است .................................................................................
نا شناس 1 تير 1393
بابا چي كارش داريد دنبال پست ميگرده،‌ بايد يه چيز بنويسه ديگه. سخت نگيريد.
نا شناس 1 تير 1393
جناب صابری عزیز از مقاله خوبتان متشکرم
علی 1 تير 1393
آقای صابری ، اظهار دلواپسی از رفتارهای دوگانه و مخفی از ملت ،که در مذاکرات شاهد آن بودیم حق مردم است از طرفی اظهارات اخیر آقای ظریف که از زیاده خواهی طرفهای مذاکره سخن میگفت بر نگرانی دلسوزان افزوده است !! البته سیاست این دولت که خوشبینانه دست خودش را جلوی دشمن باز کرده و هر چه داشت رونمایی نموده برای مردم قابل هضم نیست !! اما شما مشارکتی ها که برای ادعای دروغین تقلب در سال 88 نظام اسلامی را داعش صفتانه به کام بحران کشاندید ، ادای دلسوزی درآوردن برای انقلاب خیلی برای ما باورش سخت است ؟!!!! اگر باور نداری از برادر بزرگوارت سوال کن؟!!
نا شناس 1 تير 1393
احمد صابری! یادش به خیر ! دانشگاه مازندران.
نا شناس 1 تير 1393
با سلام ظاهرا اينگونه باب شده كه بعضي از دوستان با نگارش مقاله به دنبال پست ومقام هستند هرچند ارزش قلم بيشتر از اينها ست اما به دوستاني كه با اين حربه قصد دارند ذهنيت ها را اينگونه بسازند كه ما هستيم و به ما توجه كنيد بايد اشاره كرد كه مشي مسئولين استان اعتدالي است و از تند روهاي دو طرف و افراطي ها ي دو طرف استفاده نخواهند كرد ياد كردند بعضي از دوستان كه در فتنه 88 در محل كار از چه ادبيات زشتي استفاده ميكردند كه در شان يك انسان بويژه يك كارشناس نبود ارتباط با عناصر مفسد اقتصادي (شهرام جزايري) و غيره ... مطمئنا دولت اعتدال مانند دولت گذشته عمل نميكند و مفسدين اقتصادي را بازي نميدهد يا حداقل از كساني استفاده نمكند كه منجر به اين شود بابك زنجاني ها پرورش يابند دوستان اين روش راه گرفتن مسئوليت نيست
نا شناس 1 تير 1393
نقدهاي جدي به مقاله هست جدا از شخصيت نويسنده ولي متاسفانه مقداري بدور از انصاف است خواهشا اينگونه نباشيم كه با نوشتن چند مقاله و ادبيات تند خود را همراه نشان دهيم فراموش نكنيم دولت دولت اعتدال و اميد است به آينده كشور فكر كنيم و با اعتدال حركت كنيم
نا شناس 1 تير 1393
با شناخت چند ساله اي كه از همكار عزيزم دارم اين نوشته براي ايشان نيست لطفا دوستان به اين برادر نقد نكنند در هر صورت آرزو برجوانان عيب نيست اين بنده خدا هم ميخواهد يه جورايي داد بزند كه ما هستيم و قولهايي كه دادند را فراموش نكنند البته بايد از همه ظرفيتها استفاده كرد ولي تعجب كردم كه ايشان چگونه پذيرفت كه اين مقاله بنام ايشان ثبت شود در هر صورت پيشنهادم بعنوان يك دوست اين است كه با اين روش و افكار مديريت سخت است بايد تعادل آرامش و علاقه و عشق در انسان باشد نه اينكه بارها به دوستان خوبمان در استان نقد كنيم كه چرا قول دادند و عمل نكردند بايد شرايط دوستان و هم جناحانمان را درك كنيم و عجله نكنيم و اينقدر زود آنه را به باد انتقاد نگيريم چگونه با اين روش ميتوانيم ثابت كنيم كه معتدليم
نا شناس 1 تير 1393
از شهرام جزايري و مفسدان اقتصادي چه خبر (اين دولت با نگاه اعتدال و رفتار اعتدالي روش دولت هاي گذشته را پيش نميگيرد و دامن خود را آلوده نخواهد كرد ) حتي رفاقت ودوستي و معرف انسان بودن ..... كار سختي است براي تصميم گيري ...... مواظب باشيم
مازندراني منصف 1 تير 1393
اصولگرايان مثل همون رفقاي دلواپسشون با بي احترامي و بي ادبي كامنت ميگذارند.
برادر عزيز شما اگر ايشون رو نميشناسي توهين چرا ميكنيد :
1-ايشون داراي مدرك فوق ليسانس حقوق بين الملل هستند .
2-از خانواده روحانيت معزز و بزرگي هستند.
3-از رزمندگان و جانبازان جنگ تحميلي هستند .
4-خانوادگي از انقلابيون اصيل و اهل جبهه و جنگ مي باشند .
5-البته از اصلاح طلبان با شرف فهميده و عاشقان پيشرفت و توسعه كشور و انتقلاب هستند .
و .... لطفا به يكي از مديران و فرمانداران شايسته آينده اين كشور و از فرزندان انقلاب توهين نفرماييد.
با تشكر- يك مازندراني منصف
افق 1 تير 1393
عزيزاني كه در مخالفت با آقاي صابري از منظر گرايش سياسي ايشان ورود پيدا مي كنند ، آيا نقدي بر نوشته ايشان ندارند و بيشتر با عقده هايشان مي نويسند تا با عقيده شان. اصلا اينطوري كه اين حضرات خاكريز نديده بر بچه هاي جبهه و جنگ و جانباز مي تازند به خود زحمت دو خط مطالعه و چند دقيقه تفكر را نمي دهند تا با يك ادبيات قابل قبول به نقد مخالف سياسي خود بپردازند.
نا شناس 2 تير 1393
آقاي صابري از مشكلات استانداري هم مي نوشتيد. از مديراني كه دست چپ و راست خود را بلد نيستند..............
یه فرشته 3 تير 1393
آقای شیرازی که مقاله از شماست نه اقای صابری
احمد خراب کردی رفتی یه حرف بزنی ولی نفهمیدی چی بگی
وصال 2 تير 1393
همه اعتبار شمال نیوز در امانتداری ،حفظ استقلال و رعایت بیطرفی است متاسفانه نظر قبلی بنده در دفاع از نگارنده که با ادله منطقی و عدم توهین بود ،درج نگردید. بنابراین انتظار می رود که شان این سایت پربیننده رعایت شود و با انتخاب گزینشی بر اعتبار آن خدشه وارد نشود. واقعا آقای صابری انسان شریف و بسیجی جانبازآزاداندیش ودارای سوابق مدیریتی روشن است وسزاوار این همه توهین نیست.چرا دوستان دلواپس بجای فرافکنی پاسخ منطقی نمی دهند؟
نا شناس 3 تير 1393
با سلام بنده أكاهم كه أقاي صابري از دير بلندكوي ديكران بوده است او همواره سعي داشته مانند سنوات كذشته داعيه جانبدارنانه ازنظام را داشته باشد مقاله اقتباسي ايشان نياز به نقد ندارد زيرا او همواره در حمايت از جريان ........ در دانشكاه مازندرارن و دريافت ..................... از كروهك داعشي جبهه مشاركت زبانزد است بكذاريد او درخيال بردازي خود بماند با تشكر - .........
نا شناس 4 تير 1393
آقاي صابري بزرگوار خدايش اين خط و ربط ها رو از كي گرفتي.آقاي منصوريان- مهرداد ابراهيمي-كشاورز-علي شيرازي و... اونها كه موفق شدند شما هم نگران نباش يه دو سه تا متن ديگه بنويسي حتما يه پست خوب هم به شمامي دن.شما موفق مي شي

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.038 seconds.